مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

Iranian (Persian) Blog of The International Young Physicists' Tournament

مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

Iranian (Persian) Blog of The International Young Physicists' Tournament

مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

این وبلاگ برای گفتگوی فارسی زبانان در مورد سوالات مسابقه IYPT ایجاد شده است و هدف آن، ایجاد فضای هم اندیشی، گسترش تفکر پژوهشی در فیزیک، استفاده از نظرات دانش آموزانی که از نظر جغرافیایی با هم فاصله دارند، کشف دانش آموزان پر استعداد و قراردادن ترجمه سوالات برای دانش آموزانی که به زبان انگلیسی تسلط کمتری دارند، می باشد.

در قسمت "نظرات" دستاوردها و تفکرات خود را به اشتراک بگذارید تا از نظرات دیگر دوستانتان مطلع شوید. می توانید نام مدرسه و شهر خود را در انتهای متن بنویسید.


استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.

آخرین نظرات

اصلا این مسابقه چیست؟

مسابقه IYPT هر ساله بین کشورهای مختلف به صورت گروهی برگزار می شود. شما حدود شش ماه روی سوالات مسابقه کار می کنید و سپس در مسابقه ملی شرکت می کنید. در نهایت یک تیم از بهترین افراد، انتخاب شده و برای مسابقات بین المللی آماده می شوند. مسابقات بین المللی هر سال در یکی از کشورها برگزار می شود که می توانید اطلاعات آن را در سایت IYPT.org ببینید.

چگونه با این مسابقه مواجه شویم؟

هدف از مسابقه IYPT ترغیب دانش آموزان به انجام کار پژوهشی است. پس قبل از هر چیز بایستی ذهنیت افرادی که در این حیطه وارد می شوند از کار آموزشی صرف، که مخصوص کلاس های روتین مدرسه است، خارج شود. در IYPT  بایستی از همان ابتدا روی پای خودتان بایستید. یعنی:

 مسئله را خودتان انتخاب کنید،

آن را درست بفهمید و تحلیل کنید،

در مورد مسئله و تمامی متغیرهای وابسته و میزان اهمیت آن ها گمانه زنی کنید،

در مورد مسئله تحقیق کرده و مقالات و کتاب های مربوطه را پیدا کرده و بخوانید،

چیدمان آزمایش را طراحی و اجرا کنید،

سعی کنید آن را به صورت علمی توضیح دهید (نظریه دهید)

و مهم تر از همه اینکه در نهایت بتوانید جمع بندی کنید و بفهمید چه کار کرده و چه نتیجه ای گرفته اید.

در این راه، می توانید با تقسیم کارها در گروه از حجم آنها بکاهید، در اینصورت بهتر است یک نفر سرگروه شود و مدیریت کارها را بر عهده بگیرد.

یادتان باشد، IYPT یک مسابقه گروهی است. پس سعی کنید تک روی نکنید و در گروه، کنار هم کار کنید.

اما چگونه و از کجا شروع کنیم؟

اگر نمی توانید از بین چند مسئله، مسئله خودتان را انتخاب کنید بهتر است ابتدا روی هر کدام تحقیق کوچکی بکنید و ببینید آیا مسئله بیشتر جنبه نظری دارد یا تجربی است؟ سپس با توجه به علاقه، یکی را انتخاب کنید. در این مورد لازم نیست سخت گیر باشید، تقریبا تمامی مسائل IYPT در یک سطح هستند و همگی جذاب و جالب اند.

پس از آن که یک مسئله را انتخاب کردید، در مورد آن درنگ نکنید و با جدیت در فیزیک آن عمیق شوید: چه فیزیکی در این مسئله هست؟ آیا با نگاه شما به دنیا همخوانی دارد؟ چه چیزهایی می تواند در نتیجه مسئله اثر بگذارد؟ همه چیز را بنویسید، در اینترنت بگردید و از خواندن متن انگلیسی نهراسید. از دیگران سوال کنید و از اینکه از آدم های بزرگ سوال کنید خجالت نکشید. شما یک محقق هستید و باید قضیه را جدی بگیرید. اگر زحمت نکشید، مسئله حل نمی شود.

سپس؟

سپس نوبت جمع بندی می رسد. باید مقاله و کتاب خواند، آن هم انگلیسی! قبول دارم کار آسانی نیست اما شرط بهتر بودن است. چون اکثر دانش آموزان این کار را انجام نمی دهند! می توانید در حین مطالعه، چیدمان آزمایش را هم طراحی کنید و شاید هم به نظریه خودتان و یا حتی شبیه سازی فکر کنید.

برای انجام آزمایش سعی کنید ساده ترین راه را انتخاب کنید. حتما لازم نیست وسایل پیشرفته در اختیار داشته باشید. برخی مواقع با ابزار ساده نیز می توان به نتایج مطلوب رسید. در این مورد از معلم خود کمک بگیرید. قبل از اینکه چیدمان آزمایش را تهیه کنید، فکر کنید که در چیدمان مورد نظر شما چگونه متغیرها را می توان عوض کرد؟ آیا می توان با خلاقیت بیشتر چیدمان های ساده تری تهیه کرد؟ یادتان باشد که از تمامی مراحل آزمایش، فیلم و عکس بگیرید (بعدا حتما به کارتان خواهند آمد). حین آزمایش به یاد داشته باشید، تمام هنر یک آزمایشگر این است که بفهمد دارد چه کار می کند! پس باید بتوانید علت کارهای خود را توضیح دهید.

و بالاخره نوبت به مقایسه آزمایش با نظریه تان می رسد. هر چند ممکن است مقایسه ای کیفی باشد، این کار به خودی خود، امتیاز مثبت محسوب می شود.

وقت ارائه است!

هر چند در امتیاز دهی داوران، تمامی عوامل بررسی می شوند اما مقدار زیادی از امتیازی که در مسابقه کسب می کنید وابسته به این است که چقدر خوب کار خود را ارائه دهید. داشتن پاورپوینت قوی، شفاف بودن روند کار، قدرت بیان بالا و ارائه پر انرژی روی ذهنیت داوران اثر مثبت می گذارد و باعث می شود امتیاز بیشتری به شما بدهند.

سعی کنید حین انجام تحقیقات، چند بار آن را برای معلم خود ارائه دهید، هر چند کارتان ناقص باشد. این باعث می شود نقاط ضعف خود را پیدا کنید و روی آنها تمرکز بیشتری داشته باشید.

برای تمرین ارائه می توانید از ساعت مخصوص مسابقه( دریافت ) استفاده کنید. (فایل دانلود شده را توسط مرورگر باز کنید)

قوانین مسابقه چگونه است؟

قوانین مسابقه ساده است، یک تیم به عنوان حریف (Opponent) انتخاب می شود که یک سوال را مشخص می کند و تیم ارائه دهنده (Reporter) بایستی نتایج تحقیقات خود روی آن سوال را روی پاورپوینت یا تخته توضیح دهد و در نهایت زمانی برای بحث بین ارائه دهنده و حریف اختصاص می یابد. پس از آن یک تیم دیگر به عنوان منتقد (reviewer) وظیفه دارد منصفانه در مورد کار دو تیم دیگر نظر دهد.

چند داور بر تمامی قسمت ها نظارت دارند و در نهایت هر کدام به هر سه تیم بر حسب کیفیت کارشان جداگانه امتیاز می دهند. این امتیاز عددی بین 1 تا 10 است.

پس از آن نقش تیم ها جا به جا می شود و این فرآیند تکرار شده و تمامی تیم ها نقش "ارائه دهنده"، "حریف" و "منتقد" را بازی می کنند. کل این روند یک "نبرد فیزیک" را تشکیل می دهد که به اختصار PF که مخفف Physics Fight است نامیده می شود. معمولا آرایش تیم ها طوری است که تمامی تیم ها در PF های متفاوت مقابل هم قرار گیرند. سپس امتیازات را جمع زده و سه تیم برتر، به PF نهایی راه پیدا می کنند و پس از آن بر حسب امتیاز، مقام های اول تا سوم نصیبشان می شود. 

قوانین و سوالات مسابقه، در مسابقات ملی و بین المللی یکسان است. هر دو مسابقه به زبان انگلیسی برگزار می شود. بنابراین توانایی صحبت به زبان انگلیسی در کسب امتیاز بیشتر، اثرگذار است. البته برخی مواقع اگر تعداد تیم های علاقمند به شرکت در مسابقه به زبان فارسی زیاد باشد، در مسابقات ملی بخش فارسی هم تشکیل می شود اما هیچ فردی از این بخش برای مسابقات بین المللی انتخاب نخواهد شد.

داورها به چه چیزی امتیاز می دهند؟

اینکه کار بر روی سوال به نتیجه برسد، یک قسمت از حل مسئله است. اما قسمت های دیگری نیز وجود دارند که اهمیت زیادی دارند: فهم صحیح سوال، داشتن روند علمی و خلاقانه برای حل سوال، نظریه های شما برای توجیه پدیده و آزمایش آنها و ارائه ای پرشور و زنده، همگی عوامل تعیین کننده در ارزیابی کارتان هستند. به طور مشخص تر، برگه های ارزیابی داوران، مواردی را برای ارزیابی هر کدام از نقش ها پیشنهاد می دهد:

  • نقش ارائه دهنده

ارائه باید شامل موارد زیر باشد:

ارائه ای مناسب از مفاهیم، نظریات و قوانین حاکم بر مسئله | توضیحی از پدیده مشاهده شده | کاربرد ریاضیات مربوطه | روش های آزمایشگاهی قابل قبول به منظور جمع آوری و تحلیل داده (یا در صورت اقتضا، نمایش پدیده) | برقراری ارتباط بین یافته های نظری و آزمایشگاهی | ترسیم نتایج مناسب| تلاش برای برقراری ارتباط بین ایده های پیچیده و دشوار با استفاده از روشی موثر و قابل درک | انجام تکلیف در حد قابل قبول (در صورت وجود)


برای اختصاص نمره به ارائه دهنده، تاثیر عوامل زیر پیشنهاد می شود:

فیزیک (6 نمره): فیزیک صحیح و مرتبط | رویکرد علمی | اعتبار نتایج | پاسخ های دقیق

ارائه (2 نمره): واضح و قابل فهم | روش مناسب | اثرگذاری

ایفای نقش ارائه دهنده (2 نمره): ساختار منطقی | آزمودن نظریات، مدل های مناسب | جدید بودن ارائه | کیفیت انجام آزمایش و تخمین خطا| توضیح فرمول ها و پارامترها | اسلایدها، آزمایش در مکان، فیلم و صدا در صورت تناسب | ارجاعات، نقل قول صحیح ایده ها و برگرفته ها | شرکت در بحث | راه حل در پاسخ به وظیفه محوله


  • نقش حریف

تقابل باید بیانگر موارد زیر باشد:

حریف فهم ارائه دهنده را از مفاهیم، نظریات و قوانین ارائه شده به چالش کشیده است| حریف ریاضیات مناسبی که ارائه شده را فهمیده است | حریف روش آزمایشگاهی را نقد کرده و در مورد اعتبار داده ها سوال کرده است | حریف نقاط قوت و ضعف ارائه را مورد توجه قرار داده و پررنگ کرده است| انجام تکلیف را مورد ارزیابی قرار داده است (در صورت وجود)


برای اختصاص نمره به حریف، تاثیر عوامل زیر پیشنهاد می شود:

فیزیک (6 نمره): فیزیک صحیح و مرتبط | رویکرد علمی | اعتبار نتایج | پاسخ های دقیق، در صورت وجود

ارائه (2 نمره): واضح و قابل فهم | روش مناسب | اثرگذاری

ایفای نقش حریف (2 نمره): واکنش به راه حل ارائه دهنده | نشان دادن نقاط قوت و ضعف ارائه | پیدا کردن و اولویت بندی نقایص و خطا ها در ارائه | مرتبط بودن سوالات | شرکت در بحث


  • نقش منتقد

انتقاد باید بیانگر موارد زیر باشد:

منتقد در بیان خلاصه ای بیطرفانه از عملکرد ارائه دهنده و حریف موفق عمل کرده است | منتقد جنبه های مهم را درک کرده است (به خصوص موارد بحث برانگیز) | نظر شخصی منتقد بیان شده است (نه صرفا مشاهدات سطحی) | این نظر ِشخصی، آموزنده و غیربدیهی است و در صورت امکان، نشان دهنده فهم منتقد از مفاهیم، نظریات، قوانین و ریاضیات مناسبی است که ارائه دهنده و حریف به کار برده اند. | انجام تکلیف را مورد ارزیابی قرار داده است (در صورت وجود)


برای اختصاص نمره به منتقد، تاثیر عوامل زیر پیشنهاد می شود:

فیزیک (6 نمره): فیزیک صحیح و مرتبط | رویکرد علمی | اعتبار نتایج | پاسخ های دقیق، در صورت وجود

ارائه (2 نمره): واضح و قابل فهم | روش مناسب | اثرگذاری

ایفای نقش منتقد (2 نمره): عرضه نقد خلاصه و بی طرفانه از ارائه، اظهارات نقادانه حریف و بحث | اظهار نظر شخصی در مورد موضوعاتی که ارائه شد یا مورد بحث قرار گرفت | مرتبط بودن سوالاتی که از ارائه دهنده و حریف پرسیده می شود | جلب توجه به نکاتی که توسط ارائه دهنده یا حریف مغفول واقع شده


در نهایت

مسابقه IYPT مسابقه ای بسیار پرهیجان است! حتما سعی کنید آن را تجربه کنید. از مواجهه با دیگران نترسید، آن ها هم دانش آموزانی مثل شما هستند. کسی پیروز است که این مسابقه را به مثابه یک بازی علمی ببیند و برد و باخت برایش مهم نباشد. مهم لذت بردن از خود بازی ست.


پس از مسابقه: به خودتان بها دهید

سوالات این مسابقه از سرتاسر دنیا فرستاده می شود و حل آن می تواند ارزش علمی بسیار بالایی داشته باشد. با کمک معلم خود، بهترین حل هایتان را منتشر کنید حتی میتوانید به مجله جهانی IYPT فکر کنید. علاوه بر این سوالی که در ذهن شما ایجاد شده است، ممکن است سوال منتخب سال بعد باشد. خودتان را دست کم نگیرید و با کمک معلم خود سوالات جالب را برای IYPT بفرستید.


"استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است."



ضمیمه ها
لینک های مفید
به منظور کمک به دانش آموزان عزیز، چند لینک مفید در این قسمت قرار داده شده است:


نکاتی برای ارائه بسیار حرفه ای

قبل از مسابقه به این فکر کنید که چگونه ارائه تان را از شکل فعلی به شکلی جذاب تر ارتقا دهید. سعی کنید یکنواخت ارائه ندهید و روی نقاط مثبت تاکید کنید. در لحظات حساس برای به وجد آوردن مخاطب، خودتان باید هیجان زده باشید. همچنین خوب است با اعتماد به نفس ارائه دهید تا بتوانید با تمرکز ارائه دهید.

  • برای افزایش اعتماد به نفس، باید به کارتان و ارائه تان مسلط باشید و این مستلزم مطالعه علمی، کار آزمایشگاهی عمیق و تمرین ارائه پیش از مسابقه است.
  • برای ساخت پاورپوینت یک نقشه راه در ذهن داشته باشید. معمولا یک پاورپوینت خوب برای چنین مسابقه ای شامل موارد زیر است (موارد ستاره دار اختیاری هستند):

First page (Question title, Reporter name and School name)

Question

Your work overview*

First observation of the phenomenon*

Introduction

Theory and calculations

Experimental setup

Extracting quantitative values from qualitative observations*

Experimental plots

Simulations*

Comparison between theoretical and experimental results

Conclusion (maybe included with your new theory!)

References*

  • حتما به تم (template) پاورپوینت دقت داشته باشید. یک تم ساده و شیک را انتخاب نمایید. از افراط در به کار بردن افکت انیمیشن در صفحات پاورپوینت بپرهیزید، چرا که زمان ارائه شما را هدر میدهند.
  • در پاورپوینت حتی المقدور جمله ننویسید، تنها کافیست عنوان و کلمات کلیدی مطلبی که می خواهید ذکر کنید را بیاورید. البته می توانید در بخش نتیجه گیری از جملات کوتاه استفاده کنید.
  • هرگز عکس کار دیگران را به عنوان کار خود ارائه ندهید. در صورتی که عکسی از کار دیگران و یا اینترنت قرار می دهید باید در همان صفحه، ذیل عکس، آدرس ارجاع عکس را قرار دهید.

  • خوب است برای ارائه، وسیله آزمایش را همراه ببرید، همچنین چیدمان های عجیب و خلاقانه می تواند در جذب مخاطب اثر مثبت داشته باشد.
  • در نمودارها بایستی استانداردهای کار علمی (مثلا error bar و واریانس، انتخاب مناسب بازه، عنوان واضح و کامل برای محورها، پرهیز از فیت کردن منحنی در نمودار) رعایت شود. این موارد بسیار وقت گیر هستند و باید حین انجام تحقیقات علمی تکمیل شوند.
  • در نمودارها، سعی کنید مقدار پارامترهای ثابت را ذکر کنید تا اولا مشخص گردد در چه شرایطی آزمایش انجام شده و ثانیا اینکه نشان دهید به آن پارامترها واقف هستید.
  • قبل از مسابقه، یک لپتاپ را به عنوان لپتاپ اصلی و یکی را به عنوان لپتاپ اطمینان، انتخاب کرده و تمام پاورپوینت ها را در آنها بریزید. سپس پاورپوینت ها را چک کنید تا مطمئن شوید حین انتقال مشکلی به وجود نیامده. مخصوصا اگر در پاورپوینت فیلمی باید اجرا شود.
  • حین مسابقه، به محض ورود به کلاس لپتاپ اصلی و لپتاپ اطمینان را به پروژکتور وصل کنید تا مطمئن شوید مشکلی وجود ندارد.

 

نکاتی برای حریف/منتقد بودن بسیار حرفه ای

 

یادتان باشد، تنها ارائه قوی نیست که رتبه شما را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه نمرات حریف و منتقد نیز بسیار موثر هستند که البته این نکته معمولا مغفول واقع می شود.

  • سعی کنید به عنوان حریف/منتقد نسبت به مسئله هیجان داشته باشید و باانرژی حرف بزنید.
  • به عنوان حریف، در برابر ارائه دهنده، با اعتماد به نفس برخورد کنید، سعی کنید پایتان را روی نظریات محکم بگذارید و از طرح نظریات دارای ابهام دوری کنید، چون طبعاتش گریبان گیر خودتان نیز خواهد شد. اینگونه می توانید رقیبتان را به چالشی جدی دعوت کنید. البته همیشه یادتان باشد متواضعانه برخورد کنید و به کار و نظر ارائه دهنده احترام بگذارید (حتی می توانید در شروع، نقاط قوت کار و زحمتی که کشیده را در قالب جملاتی کوتاه تحسین نمایید).
  • ممکن است ارائه دهنده کار بسیار ضعیفی انجام داده باشد. به گونه ای که مطلبی برای بحث نباشد (به بیان خودمانی: کاری نکرده که بخوایم روش بحث کنیم). فراموش نکنید که این مسئله ربطی به فرصت شما برای دریافت نمره به عنوان حریف/منتقد ندارد. در این گونه موارد پس از بیان نکات مربوط به ارائه دهنده، خوب است خودتان کار را بیشتر توضیح دهید تا داوران متوجه سطح علمی شما شوند: اینکه برای حل سوال مطرح شده، به طور کلی چه پارامتر هایی مهم به نظر می رسند و به طور کلی چه نظریه هایی پشت مسئله است. در عین حال یادتان باشد، هرگز نبایستی وقتی نقش حریف/منتقد را ایفا می کنید، نتایج کار خودتان را بازگو کنید. مثلا اینکه در نتایج کار شما نمودار فلان پارامتر چه رفتاری دارد یا اینکه طبق تحقیقات شما چه نظریه ای غلط و چه نظریه ای درست است. اما می توانید بدون ارجاع به کار خودتان، با اطلاع از نتیجه کارتان، حریف را به چالش بکشید.
  • به عنوان حریف/منتقد هرگز از سوالات بسیار جزئی و کم اهمیت شروع نکنید. جدال را با

  1. سوالات اساسی و تعیین کننده آغاز کنید،
  2. همچنین سوالاتی که پاسخ آنها مستلزم درک مفهوم فیزیکی سوال است، یا اینکه
  3. آیا متن سوال درست درک شده و خواسته های سوال به درستی برآورده شده است؟ و یا اینکه
  4. آیا اثر پارامترهای مهم به درستی مورد بررسی قرار گرفته است؟

و سپس سوالات جزئی را بپرسید. از آنجایی که هنگام ارائه حواستان به کار ارائه دهنده است، ممکن است از بعضی نکات غافل بمانید. بنابراین سعی کنید قبل از مسابقه، نکات کلیدی و سوالات پایه ای همه مسائل را یادداشت نمایید (و حتی شاید دوست داشته باشید قبل از مسابقه پاورپوینت حریف را به صورت ناقص بسازید)

  • هنگام ارائه، خوب است یک نفر(یا دو نفر) به حرف ارائه دهنده گوش کند و یک نفر(یا دو نفر) به پاورپوینت وی دقت کند تا نکات بیشتری را دریافت نماید.
  • یلافاصله پس از ارائه، 2 دقیقه فرصت دارید سوالات کوتاه بپرسید. در این فرصت صرفا نکات مبهمی که جوابش را برای چالش نیاز دارید بپرسید و از بحث و چالش در این مدت کوتاه بپرهیزید. پس از آن 3 دقیقه فرصت دارید و می توانید با هم گروهی هایتان مشورت کنید و نکات را جمع بندی کنید. این فرصت برای اولویت بندی سوالاتی که می خواهید بپرسید نیز هست. یادتان باشد این زمان برای تیم ارائه دهنده هم فرصتی ست تا با توجه به سوالات کوتاه شما، از ذهنیت شما آگاه شده و برای چالش آماده شوند.
  • هنگامی که هم گروهی شما به عنوان حریف/منتقد ارائه می دهد، اجازه دارید که به برخی نکات را به صورت یادداشت به وی گوشزد کنید. اما یادتان باشد که این کار تمرکز دوستتان را به هم می زند، بنابراین تنها در صورت ضرورت به وی یادداشت بدهید.


"استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است."



نکاتی برای ارائه سوالات حل شده IYPT در نمایشگاه های مدرسه ای
برخی مدارس به صورت سالانه نمایشگاه برای ارائه دستاوردهای دانش آموزان برگزار می نمایند و این فرصتی است تا دانش آموزان فعال در IYPT، با ارائه سوالات حل شده، کار خود را تبلیغ نمایند. برای ارائه بهتر در چنین نمایشگاه هایی خوب است نکات زیر را در نظر بگیرید:
  • سعی کنید پوستری جذاب از پروژه خود چاپ کنید. یک پوستر خوب علاوه بر داشتن اطلاعات عمومی درمورد پروژه، حاوی جزئیات علمی نیز هست، اما نه جزئیات خسته کننده، بلکه مطالبی که به فهم بهتر و عمیق تر موضوع کمک کند. حتما در پوستر از عکس های آزمایش های خودتان استفاده کنید و به اندازه فونت دقت کنید. از قرار دادن مطالب طولانی بپرهیزید و سعی کنید در قالب نمودار، مفاهیم را انتقال دهید.
  • مطالب طولانی تر و جزئی تر را می توانید در بروشور قرار دهید. دقت کنید که تنها مطالب مفید را در بروشور قرار دهید و از قرار دادن موارد بسیار جزئی، بی ربط و هجو و کپی کردن اطلاعاتی که در اینترنت وجود دارد، بپرهیزید. حتما در بروشور عکس کارهای خودتان را قرار دهید.
  • کارتان را جذاب توضیح دهید. یقینا اگر شما خسته باشید، از نظر مخاطب، کار شما خسته کننده و بی مزه به نظر خواهد رسید. سعی کنید باانرژی و سرزنده باشید، برای هیجان زده کردن مخاطب از قبل نقشه بریزید و روی نکات مهم کارتان تاکید کنید. کارتان را به شیوه ای مثبت تبلیغ کنید و در جای مناسب از کلماتی مانند "جالب"، "عجیب"، "هیجان انگیز" و ... استفاده کنید تا حس خود را به مخاطب انتقال دهید. در عین حال بایستی سعی کنید در مدت زمان کوتاه کارتان را توضیح دهید، مثلا در حد 2 دقیقه. چرا که توضیح طولانی مدت، مخاطب را خسته می کند. در مدت ارائه سعی کنید اطلاعات کلی را به زبان ساده و عامیانه توضیح دهید. نیازی نیست جزئیاتی که به دست آورده اید را به رخ مخاطب بکشید اما خوب است تاکید کنید که چه کارهایی را "خودتان" انجام داده اید تا ارزش کار شما معلوم شود. مثلا اینکه آیا از خودتان نظریه ای داشته اید؟ آیا آزمایش ها را خودتان طراحی کرده اید؟ آیا مطالعه خاصی داشته اید؟ پس از توضیحات شما، مخاطب اگر دوست داشته باشد، در مورد جزئیات مسئله که ناگفته مانده است، پرس و جو می کند. در این حین ممکن است مخاطب از خود حدس هایی بزند و نظریه ای اشتباه بدهد. خوب است به نظر او احترام بگذارید و با توضیح نظریه صحیح، سعی کنید مسئله را روشن سازید.
  • ارائه شما می تواند به زبان انگلیسی یا فارسی باشد. مثلا می توانید در ابتدا بپرسید مخاطب دوست دارد ارائه تان را به کدام زبان بشنود؟
  • حتما برای مخاطب آزمایش مربوط به سوالتان را به صورت عملی نشان دهید. ممکن است آزمایش از نظر شما تکراری و بی مزه باشد، اما برای مخاطب رمزآلود و جذاب خواهد بود. چرا که مانند شما درگیر جزئیات مسئله نشده است. انجام آزمایش مانند انجام تردستی است، یعنی هرچقدر آزمایش تمیزتر اجرا شود، تاثیر گذار تر است. پس چیدمان خوبی به کار ببرید و حرفه ای و کوتاه آزمایش کنید.
  • و در پایان، غرفه شما در نمایشگاه، قلمرو شما برای ارزش گذاری زحمات شماست. پس اعتبار آن را حفظ کنید، غرفه را ترک نکنید و نگذارید دیگر دوستانتان در مدرسه با شوخی و یا هر بهانه دیگری، نظم غرفه تان را به هم بزنند.


"استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است."