مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

Iranian (Persian) Blog of The International Young Physicists' Tournament

مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

Iranian (Persian) Blog of The International Young Physicists' Tournament

مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

این وبلاگ برای گفتگوی فارسی زبانان در مورد سوالات مسابقه IYPT ایجاد شده است و هدف آن، ایجاد یک فضای کوچک برای هم اندیشی علمی، گسترش فرهنگ پژوهشی و استفاده از نظرات دانش آموزانی است که از نظر جغرافیایی با هم فاصله دارند.

در این وبلاگ هر سوال را در مطلبی جداگانه قرار دادم تا بتوان آن را مستقلا بررسی کرد. باعث افتخار خواهد بود اگر شما هم در قسمت "نظرات" دستاوردها و تفکرات خود را به اشتراک بگذارید (می توانید نام مدرسه و شهر خود را در انتهای متن بنویسید). امیدواریم دانش آموزان فعال و خلاق در درک مفاهیم مرتبط با هر مسئله به ما کمک کنند.

به دنبال پروژه های جالب در مبحثی خاص هستید؟ از بخش کلمات کلیدی کمک بگیرید.

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.

آخرین نظرات

به نام خدا

سلام

در ادامه سوالات مسابقه ی سال 2020 را همراه با ترجمه آورده ام. سوالات امسال گستردگی جالبی در حیطه های مختلف دارند. هر چند امسال به نظر بخش مرتبط با سیالات پررنگ تر است که این باعث جذاب تر شدن ماجراست، چرا که مبحث سیالات پیچیدگی های خاص خود را دارد.

در سوال های 1 (خودتان اختراع کنید) و 10 (خطوط رسانا) از دانش میدان و جریان الکتریکی استفاده می شود و در سوال 4 (فریت آوازخوان) میدان مغناطیسی مهم است. در سوال های 2 (بطری نامعلوم)، 3 (آوالوله ی چرخان)، 6 (کاسه ی ساکسون)، 8 (صافی غشای صابونی) 9 (تعلیق مغناطیسی) و 12 (گرداب چند ضلعی) ویژگی ها و قوانین سیالات نقش عمده را ایفا می کند. سوال های 5 (سراب دلنشین) و 11 (لکه های رانشی) اپتیکی هستند. سوال 7 (گوی ها روی ریسمان) به نوعی با قوانین حرکت در ارتباط است اما احتمالا شامل پیچیدگی های سیستم های آشوبناک نیز می شود. در سوالات 13 (نوسانگر اصطکاکی)، 14 (برج سقوط)، 15 (فلفل پاش) و 17 (ورق بازی) اصطکاک و اینرسی خطی و دورانی نقش عمده را ایفا می کند و در نهایت در سوال 16 (موتور نایتینول) در مورد رفتار عجیب برخی شبکه های فلزی است که با فیزیک ماده چگال در ارتباط است.

برخی سوال ها را می توان در خانه خیلی سریع و راحت به صورت ابتدایی آزمایش کرد. مثلا سوال 2 (بطری نامعلوم) فقط به یک بطری و یک شمع و فوت شما نیاز دارد. سوال 3 (آوالوله ی چرخان) با لوله ی خرطومی برق قابل انجام است. سوال 6 (کاسه ی ساکسون) فقط به یک کاسه نیاز دارد، البته سوراخ! سوال 8 (صافی غشای صابونی) هم که با کمی آب-صابون و پودر مواد مختلف غذایی قابل انجام است. سوال 10 (خطوط رسانا) واقعا بامزه است. کافیست با مداد یک مدار روی کاغذ بکشید و با باطری آن را راه بیندازید. شاید برایتان جالب باشد که اثر سوال 15 (فلفل پاش) را خیلی ها نمی دانند، حتی کسانی که هر روز از نمکدان استفاده می کنند. خیلی هیجان انگیز است که پدیده های عجیبی را آزمایش کنیم که با مواد دم دستی انجام می شوند و حتی شاید در زندگی روزمره با آن ها مواجه شده ایم اما آن ها را جدی نگرفته ایم و هیجان انگیزتر آن است که به سمت پدیده هایی برویم که در این جهان وجود دارد، اما مردم عادی هرگز آن ها را درک نمی کنند. پس این شما و این هم سوالاتِ جذابِ IYPT

راستی، مسابقه ی جهانی 2020 در کشور رومانی برگزار می شود.

نظرات (۲)

سلام

می خواستم بدونم تیم ایران برا ای ن مسبقات چطور انتخاب میشن؟ مثل المپیاد امتحان ه ای انتخابی داره یا نه؟ اگه تو این امتحان چطور میشه شرکت کرد و چه شرایطی داره؟

پاسخ:
سلام
این وبلاگ برای سوالات علمی ایجاد شده است. برای مسابقه ی کشوری به سایت kafaa.ir مراجعه نمایید. همچنین یک شرکت خصوصی، مسابقه کشوری برگزار می نماید و یک تیم هم به مسابقات جهانی اعزام می کند.

سلام خیلی وبلاگ عالی دارین ممنون

پاسخ:
ممنون از حسن نظر شما
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی