مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

Iranian (Persian) Blog of The International Young Physicists' Tournament

مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

Iranian (Persian) Blog of The International Young Physicists' Tournament

مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

این وبلاگ برای گفتگوی فارسی زبانان در مورد سوالات مسابقه IYPT ایجاد شده است و هدف آن، ایجاد یک فضای کوچک برای هم اندیشی علمی، گسترش فرهنگ پژوهشی و استفاده از نظرات دانش آموزانی است که از نظر جغرافیایی با هم فاصله دارند.

در این وبلاگ هر سوال را در مطلبی جداگانه قرار دادم تا بتوان آن را مستقلا بررسی کرد. باعث افتخار خواهد بود اگر شما هم در قسمت "نظرات" دستاوردها و تفکرات خود را به اشتراک بگذارید (می توانید نام مدرسه و شهر خود را در انتهای متن بنویسید). امیدواریم دانش آموزان فعال و خلاق در درک مفاهیم مرتبط با هر مسئله به ما کمک کنند.

به دنبال پروژه های جالب در مبحثی خاص هستید؟ از بخش کلمات کلیدی کمک بگیرید.

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.

آخرین نظرات

راهنمای مدارس

کلاس های IYPT معمولا با نام کلاس های پژوهشی در مدارس تشکیل می شوند. این کلاس ها به عنوان فعالیت فوق العاده ی مدارس علاوه بر کلاس های معمول تلقی می شوند و اکثرا برای دانش آموزان جنبه اختیاری دارند. در مدارسی که فعالیت پژوهشی، موضوع بندی شده است، کلاس IYPT تحت عنوان "کلاس پژوهش فیزیک" برگزار می شود و مرسوم است که بسته به تعداد افراد شرکت کننده در کلاس، یک یا چند مربی بر کار دانش آموزان نظارت داشته باشند. این مربیان علاوه بر نظم دادن به کار دانش آموزان، وظیفه هدایت آنان برای طی کردن روند حل مسئله و همچنین گوشزد کردن نکات و آموزش مباحث علمی مورد نیاز دانش آموزان را بر عهده دارند، اما حل مسائل بر عهده دانش آموزان است.

کلاس IYPT دانش آموز محور است و بیشتر جنبه پژوهشی دارد تا آموزشی. از آنجا که نحوه مربیگری این نوع کلاس ها با کلاس های مرسوم آموزشی متفاوت است، نیاز است تا معلم توجه بیشتری به تک تک دانش آموزان داشته باشد. بنابراین در صورتی که مدارس تمایل به افزایش کیفیت این کلاس ها دارند، لازم است تعداد کمتری دانش آموز به ازای هر مربی برای این کلاس در نظر بگیرند.
برای شروع کلاس لازم است تا بستر لازم برای این کلاس فراهم شود. دانش آموزان نیاز دارند تا در آزمایشگاه کار تجربی انجام دهند و برخی مواقع نیاز به خرید مواد خام و یا لوازم دیگر وجود دارد. مربی این کلاس نمی تواند فردی عادی باشد بلکه باید در زمینه فیزیک دانش قبلی داشته باشد و همچنین بتواند در چیدمان آزمایش به دانش آموزان کمک کند. همچنین از آنجا که سوالات هر سال، شامل مباحث خاص جدیدی، مربی بایستی آگاه باشد که نیاز است خارج از ساعات کلاس، خود نیز مطالعه نماید تا بتواند دانش آموزان را در مسیر درست هدایت کتد. 
برای بازدهی بیشتر، بهتر است این کلاس در مرداد ماه شروع شود، اما شروع از مهرماه هم امکانپذیر است. در اواخر ترم اول، مسئول پژوهش مدرسه می تواند برای شرکت در مسابقه ملی IYPT پیگیری نماید. در صورتی که هدف کلاس، صرفا شرکت در مسابقه باشد، کلاس تا زمان مسابقه (حدودا عید نوروز) ادامه می یابد، اما در صورتی که ارتقای سطح علمی و پژوهشی اولویت اصلی باشد، کلاس تا ابتدای تابستان ادامه می یابد. 

به عنوان چک لیست اولیه، پیشنهاد می کنیم موارد زیر برای برگزاری کلاس مدنظر قرار داده شود:
 
قبل از شروع کلاس:
  • یافتن استعدادهای دانش آموزی. حداقل 6 نفر
  • توجیه دانش آموزان. این کلاس تضمین خواهد کرد که «پژوهش در فیزیک» را به دانش آموز بیاموزد. در حال حاضر شرکت در این کلاس و کسب رتبه، منجر به هیچ امتیازی در کنکور سراسری نمی شود. دانش آموز بایستی صرفا از روی علاقه و برای یادگیری در این کلاس ثبت نام کرده باشد.
  • محل برگزاری کلاس. محل برگزاری بایستی مجهز به تخته باشد. بهتر است در کلاس ویدئو پروژکتور وجود داشته باشد (و یا امکان استفاده از مکانی با این تجهیزات برای گروه باشد). در صورتی که دانش آموزان قادر به آوردن لپتاپ شخصی نیستند، کلاس بایستی دارای رایانه باشد.
  • کارگاه فنی(در صورت امکان). مجهز به ابزارآلات اولیه مانند میز کار، گیره، پیچ گوشتی و انبردست، دریل، پیچ و مهره و... . لوازم دیگر (مانند مواد خام و یا ابزار دیگر) بایستی در طول ترم با توجه به درخواست مربی خریداری شود.
  • همچنین مدرسه باید در نظر داشته باشد که گرفتن نتیجه از این کلاس مستلزم اختصاص زمان کافی به کار آزمایشگاهی است. بنابراین بایستی زمان هایی (خارج از زمان کلاس) برای استفاده دانش آموزان از امکانات مدرسه در نظر گرفته شود.
  • معمولا آزمایشها شامل جزئیاتی است که ثبات آن دارای اهمیت می باشد، بنابراین نیاز است مکانی ثابت برای چیدمان در نظر گرفته شود. 
    • در صورتی که برای مدرسه مقدور باشد بهتر است مکانی مجزا به این کلاس اختصاص داده شود. تا دانش آموزان بتوانند چیدمان خود را به صورت ثابت در آنجا قرار داده و هر روز با آن کار کنند. در اینصورت بازدهی کلاس بسیار بیشتر خواهد شد. 
    • در صورتی که حالت قبلی مقدور نباشد، بهتر است دانش آموزان چیدمان خود را در منزل برپا کنند و در جلسات کلاس، تصویر آن را به مربی نشان دهند یا کل چیدمان را به مدرسه بیاورند و دوباره آن را برپا کنند که البته برای همه ی سوالات عملیاتی نیست و طبیعتا در این حالت مربی نظارت کافی بر چیدمان نخواهد داشت. 
    • آخرین حالت این است که وسایل چیدمان دانش آموزان داخل کمد در مدرسه نگهداری شود و نیاز باشد دانش آموز هر بار که می خواهد آزمایش را انجام دهد، آن را برپا کند. این حالت، بازدهی بسیار کمی دارد و غلاوه بر این، به دلیل اینکه هربار زمان و انرژی دانش آموز صرف برپایی چیدمان می شود، تمرکز، دقت و انگیزه کافی برای خلاقیت و عمیق شدن در مسئله نخواهد داشت. لذا این روش پیشنهاد نمی شود.
حین برگزاری کلاس:
  • نیاز است به دانش آموزان اجازه داده شود تا لپتاپ خود را به مدرسه بیاورند. همچنین در صورتی که بخواهند در مدرسه آزمایش انجام دهند و مدرسه نتواند دوربین را تامین نماید، به دانش آموزان اجازه داده شود با خود تلفن همراه بیاورند.
  • نیاز است معلم در طول هفته با دانش آموزان در ارتباط باشد. ایجاد یک گروه مجازی به این امر کمک می کند. بایستی در این مورد هماهنگی های لازم انجام شود.
  • برخی تجهیزات کمکی مورد نیاز خواهد بود. مانند دوربین فیلمبرداری با سرعت بالا، دستگاه جوش، سنگ رومیزی، منبع تغذیه صفر تا 30 ولت با حداکثر جریان 5 آمپر، منبع تغذیه ولتاژ بالا
  • برخی مواد خام بایستی تامین شود. معمولا می توان پس از برگزاری چند جلسه و انتخاب پروژه ها، یک لیست برای موارد مورد نیاز تهیه کرد و لوازم مکمل را در طول ترم بسته به نیاز پروژه ها خرید.



راهنمای معلمان

توجه: مطالب ذکر شده در این بخش صرفا جنبه پیشنهادی دارند و ممکن است معلمان با توجه به صلاحدید، روش دیگری را پیش گیرند.

سوالات IYPT معمولا در قالب کلاس پژوهش فیزیک برگزار می شود. این کلاس ها با هدف آشنایی دانش آموزان دبیرستانی با روش های تحقیق و آزمایش در فیزیک، کار با منابع خارج درسی و انجام پروژه های فوق برنامه راه اندازی می شود. جامعه ی هدف این کلاس ها، عمدتا دانش آموزان سال اول و دوم دبیرستان است، اما دانش آموزان قوی تر معمولا کار پژوهشی را تا سال آخر ادامه می دهند. سوالات مسابقات جهانی IYPT  را هر ساله جمع کثیری از اساتید فیزیک از سرتاسر جهان برای همین هدف طرح می کنند. دانش آموزان حدود شش ماه خود را برای شرکت در این مسابقه آماده کرده و پس از شرکت در مسابقات ملی، یک تیم از هر کشور برای شرکت در مسابقات جهانی برگزیده می شود. اعضای این تیم ممکن است از مدارس مختلف و از شهرهای مختلف باشند. 

همان طور که کارهایی که دانش آموزان برای حل سوالات انجام می دهند می تواند بسیار متنوع و وابسته به دانش آموز باشد، تدریس و هدایت تیم ها هم می تواند بر مبنای صلاحدید معلم به روش ها و اشکال متفاوتی انجام شود. هر معلمی توانایی ها و نقاط قوت خاصی دارد که می تواند از آن بهره ببرد. در این فرایند، معلم بایستی توجه داشته باشد که دانش آموزان را به تفکر و تلاش صحیح در راستای حل سوالات واداشته و در این راه آنها را همراهی و همیاری کند. در عین حال، معلمین بایستی از این که سوالات را برای دانش آموزان حل کرده و دانش آموز را از محوریت پژوهش خارج کنند، بپرهیزند؛ زیرا در این صورت دانش آموزان تسلطی کافی به مفاهیم و فرایند ها نخواهند داشت، مفهوم پژوهش را نمی آموزند و همچنین در مسابقه دچار مشکل خواهند شد.

کلاس پژوهش فیزیک نه شبیه کلاس فیزیک است و نه قرار است معلم طرح درس اجرا کند. بلکه معلم یک همراه است که با هدایت از طریق یادآوری نکات می خواهد دانش آموزان را به سمت مسیر درست هدایت کند. بنابراین نیاز است تا معلم نیز در یادگیری و پژوهش فعال باشد و در مورد حل تمامی مسائلی که بر عهده دانش آموزان است، جداگانه تحقیق کند، اما نتیجه تحقیقاتش را به دانش آموز ارائه ندهد چرا که قرار نیست معلم مسئله را برای دانش آموز حل نماید. همچنین معلم بایستی در ساخت وسایل و کار با مواد متبحر باشد تا بتواند با کمک در طراحی چیدمان ساده، کم هزینه و متناسب با نیاز آزمایش، مسیر حل مسئله را برای دانش آموز هموار کند.

توجه داشته باشید که بسیاری از سوالات مسابقه جواب مشخصی ندارد و ممکن است حتی معلمان نیز به پاسخ روشنی دست نیابند. هدف از این گونه سوالات، طی کردن روند علمی (ذکر شده در بخش راهنمای دانش آموزان) است.

سوالات هر ساله توسط IOC (مخفف International Organization Committee) انتخاب شده و در وبگاه IYPT.org قرار می گیرد. سوالات معمولا شامل جنبه های نظری و عملی می شوند. پس بهتر است تا معلم مربوطه در هر دو جنبه توانا باشد. تعداد افراد شرکت کننده در کلاس IYPT کمتر از تعداد افرادی است که در کلاس معمولی شرکت می کنند زیرا به توجه بیشتری از طرف معلم نیازمندند. قسمت اصلی زمان کلاس به ارائه ی کارهای انجام شده در طول هفته و نقد و بررسی کار اختصاص می یابد. ارائه معمولا در قالب PowerPoint است و دیگر دانش آموزان  نیز در نقد کار مشارکت می کنند. پس از آن معلم سعی می کند تا دانش آموزان را در نقد و بررسی کار انجام شده هدایت کند. این کار منجر به تقویت مهارت انتقاد و یافتن راه حل در دانش آموزان می شود که برای حل مسئله مفید است. 

ممکن است در طی ساعات کلاس لازم باشد تا قسمتی از نیازهای علمی دانش آموزان به آنان درس داده شود. این گونه مباحث شامل آموزش برخی قوانین فیزیک، آموزش اندازه گیری، آموزش مهارت رایانه ای و یا آموزش روش تحقیق و نحوه مواجهه با مسئله می شود.

همچنین ممکن است نیاز باشد تا دانش آموزان، در موارد تخصصی با افراد دانشگاهی ارتباط بگیرند (دانشجویان دکترا یا اساتید). از آنجایی که خود دانش آموزان در سنی نیستند که بتوان روی گسترش شبکه ارتباطات آنان سرمایه گذاری کرد، بهتر است مربی، با توجه به شرایط، این ارتباط را ایجاد کند. به عنوان مثال با یک استاد دانشگاهی در آن زمینه تحصصی ارتباط برقرار کند و از او درخواست کند که یک دانشجو را برای کمک معرفی نماید. از آنجایی که این امر مهم در مدرسه (و حتی دانشگاه) آموزش داده نمی شود، توصیه می شود مربی "نحوه کمک گرفتن از دیگران" و "فواید آن" را به دانش آموزان آموزش دهد.

به دلیل اینکه زمان کلاس بسیار کوتاه است. لازم است دانش آموزان در طول هفته ساعاتی را برای حل مسئله و انجام آزمایش اختصاص دهند. از این رو باید مسائلی را با مدرسه هماهنگ نمود. از جمله اجازه داشتن جلسات گروهی به دانش آموزان IYPT در طول هفته، اجازه کار به دانش آموزان با چیدمان آزمایشگاهی در ساعات فوق العاده و اختصاص فضای ثابت برای چیدمان دانش آموزان. در صورتی که چنین امکاناتی فراهم نباشد، دانش آموزان می توانند در خانه کار آزمایشگاهی خود را انجام دهند و هر چند وقت یکبار چیدمان خود را به مدرسه بیاورند تا معلم در مورد آن نظر بدهد.

خوب است معلم دائما بر این نکته تاکید داشته باشد که هدف از کلاس، حل سوال توسط معلم نیست. بلکه دانش آموزان باید خودشان سوالات را حل کنند. بنابراین لازم است دانش آموزان برای زمان کلاس برنامه داشته باشند و وقتشان را سر کلاس هدر ندهند.

مسئله مهم دیگر این است که دانش آموزان بایستی احساس تعلق خاطر به سوالات داشته باشند و منتظر نباشند تا کسی آنها را وادار به کار کند. بلکه باید خودشان دلسوزی داشته باشند و از هر فرصتی برای یافتن حل مسائل استفاده نمایند.

موضوعات طرح شده در سوالات IYPT بسیار متنوع هستند. اما می توان آن ها را در چند دسته ی کلی تقسیم بندی کرد. نمودار زیر درصد متوسط سوالات مربوط به هر دسته را برای مسابقات سال های 2010 تا 2017 نشان می دهد:

 

 

پیش نیازهای دانش آموزان برای شرکت در کلاس

  • علاقه به فیزیک: به نتیجه رسیدن در این کلاس نیازمند صبر و تلاش و علاقه به کار پژوهشی است. دانش آموزانی که انگیزه لازم برای کار پژوهشی ندارند، ممکن است در اواسط راه از کلاس خسته شوند.
  • زبان انگلیسی: از آنجا که قسمت مهمی از کار پژوهشی، مطالعه مقالات انگلیسی است، بهتر است دانش آموز با این زبان آشنا باشد. همچنین مسابقات جهانی فقط به زبان انگلیسی برگزار می شود.

ده پله برای حل سوالات IYPT

  1. فهم سوال
  2. مشاهده فیلم های مربوطه در اینترنت(فیلم های رفرنس کیت در صورت انتشار)
  3. مشاهده سایت های مربوطه (سایت های رفرنس کیت در صورت انتشار)
  4. توضیح تکمیلی معلم در مورد نحوه مواجهه با مسئله با توجه به ساختار مسابقه
  5. کنکاش در مورد جنبه های مختلف مسئله و حدس زدن پارامترهای تاثیرگذار در مسئله
  6. اولویت بندی پارامترها و طراحی چیدمان آزمایشگاهی مناسب
  7. ساخت وسیله آزمایشگاهی و به صورت موازی مطالعه نظری (اولویت با مقالات رفرنس کیت در صورت انتشار) و ارائه آن در هر جلسه
  8. مشاهده اولیه و بهینه سازی وسیله آزمایشگاهی برای استخراج داده قابل اعتماد
  9. انجام آزمایش و استخراج داده و به صورت موازی اعمال محاسبات آماری روی داده ها
  10. آماده سازی نهایی فایل ارائه و شبیه سازی مسابقه

 

برای درک بهتر مفاهیم آموزشی در کلاس، چند صفحه راهنما آماده کرده ام که به ترتیب به دانش آموزان آموزش داده می شود. باورم این است که این متن ها خلاصه هستند و باید توسط مربی بسط داده شوند.خوشحال خواهم شد اگر نظری روی این متن ها داشتید با من در میان بگذارید.


امتیاز دهی

دانش آموزان در طول ترم، با توجه به کیفیت گزارش و چیدمان، امتیاز می گیرند.

بسته به امتیاز، دانش آموزان نشان مخصوص IYPT دریافت می کنند. نشان هایی که طراحی کرده ام را در ادامه می توانید ببینید. آن ها را از قبل روی پیکسل پرینت می گیرم. رنگ نشان ها از رنگ کمربند ورزش های رزمی الهام گرفته شده است که بی ارتباط با جدال فیزیکی (Physics fight) نیست. هر دانش آموز برای به دست آوردن نشان اول که یک ستاره دارد، بایستی 20 امتیاز کسب کند و به ازای هر 20 امتیاز دیگر، یک نشان بالاتر نیز می گیرد.


 


طرح درس

توضیح:

  • هر جلسه، 3 ساعت در نظر گرفته شده است.
  • دانش آموزان مختار هستند کارهای خود را به صورت کاغذی و/یا دیجیتال مکتوب نمایند. اما مکتوب شدن اهمیت دارد.
  • برای پیشبرد پروژه در طول هفته می توان از گروه های مجازی و/یا سایت های مدیریت پروژه استفاده کرد. 
  • من از گروه مجازی Whatsapp و سایت مدیریت پروژه ی Trello.com استفاده می کنم.

 

جلسه 1

قبل از کلاس:

  • پرینتِ سوالات، قوانین کلاس، برگ امتیاز دهی (فقط برای مربی)
  • (برای جلسه بعدی) هماهنگی با مدرسه برای اجازه ی همراه آوردن رایانه توسط دانش آموزان
  • هماهنگی با مدرسه برای ایجاد گروه مجازی

حین کلاس:

  • توضیح راهنمای 1: معرفی
  • معرفی مسابقه IYPT، ایجاد هیجان و تصحیح انتظارات دانش آموزان از کلاس و موضوع پژوهش
  • توضیح در مورد پژوهش و تفاوت آن با کلاس درسی معمولی
  • توزیع برگ قوانین کلاس و توضیح در مورد آن
  • خواندن سوالات مسابقه و ترجمه ی آن ها
  • بحث روی سوالات، برداشت دانش آموزان از سوال
  • جمع آوری ایمیل ها و شماره تلفن ها برای تشکیل گروه مجازی و ثبت نام در سایت مدیریت پروژه
  • تقسیم وظایف بین افراد: مسئول ثبت نام مسابقه، مسئول زنگ تفریح، مسئول اردو (دانشگاه، بازار)، مسئول برنامه ریزی کلاس اضافی، مسئول تم پاورپوینت
  • تکلیف:
    • ثبت نام در سایت مدیریت پروژه
    • خواندن سوالات و انتخاب سوال
    • تهیه دفتر IYPT
    • نوشتن برداشت خودشان از سوال انتخابی در دفتر
    • نوشتن نتایج تحقیقات اولیه (فیلم و وبسایت) در دفتر
    • حفظ کردن راهنمای 2: حروف و اعداد (پرسش کلاسی خواهیم داشت)
    • هماهنگی با مدرسه برای آوردن لپتاپ (برای ارائه) و موبایل (برای عکس و فیلمبرداری)

 

جلسه 2

    حین کلاس:

    • پرسش الفبای یونانی
    • توضیح مدیریت پروژه در سایت
    • توضیح در مورد اهمیت کمک در گروه
    • بررسی سوالات هر دانش آموز و نوشتن پارامترها به روش بارش فکری
    • توضیح در مورد اهمیت انجام تکلیف در اوایل سال به دلیل سبک بودن برنامه درسی و امتحانات
    • تکلیف:
      • تکمیل پارامترهای موثر
      • افزودن پارامترها و وظایف دیگر در سایت مدیریت پروژه
      • نوشتن گزارش مطالعه وبسایت ها
      • نوشتن گزارش بررسی فیلم ها
      • مطالعه راهنمای 3: نظریه (پرسش کلاسی خواهیم داشت)
      • طراحی یک چیدمان ساده برای مشاهده اولیه (کشیدن چند چیدمان متفاوت در دفتر)
      • ساخت چیدمان ساده در صورت امکان
      • دفعه ی بعد بایستی رایانه بیاورند همراه با نرم افزار Excel

     

    جلسه 3

    قبل از کلاس:

    • (برای جلسه بعدی) هماهنگی با دانش آموزان قدیمی برای ارائه ی یک سوال از سال های قبل 
    • (برای جلسه بعدی) هماهنگی با مدرسه برای اجازه به دانش آموزان قدیمی به منظور حضور در کلاس IYPT 

    حین کلاس:

    • توضیح به دانش آموزان و آماده سازی ذهنی برای درک اهمیت بخش نظری (جهت جلوگیری از خستگی دانش آموزان در این جلسه)
    • پرسش کلاسی از راهنمای 3: نظریه و تحلیل
    • چک کردن نرم افزار Excel روی رایانه دانش آموزان
    • توضیح راهنمای 10: روند برگزاری مسابقه
    • بررسی گزارش هفته قبل و جهت دهی برای ادامه تحقیق
    • تکلیف:
      • پیگیری ثبت نام مسابقات
      • ساخت نمونه اولیه از چیدمان
      • در جلسه بعدی باید در مورد ستاپ خود ارائه و توضیح بدهند
      • آمادگی برای ارائه ی خلاصه تحقیقات و برنامه آینده (Scrum) در جلسه بعد در 5 دقیقه
      • انجام تکالیف طبق سایت مدیریت پروژه
      • مطالعه راهنمای 4: نسبت های مثلثاتی (پرسش کلاسی خواهیم داشت)

     

    جلسه 4

    قبل از کلاس:

    • پیگیری دانش آموزان قدیمی برای ارائه ی یک سوال از سال های قبل
    • (برای جلسه بعدی) هماهنگی با دانش آموزان قدیمی برای ارائه ی یک سوال از سال های قبل

    حین کلاس:

    • ارائه ی یک دانش آموز قدیمی
    • تدریس نسبت های مثلثاتی
    • پرسش کلاسی از راهنمای 4: نسبت های مثلثاتی
    • ارائه خلاصه تحقیقات و برنامه آینده (Scrum)
    • بررسی کیفیت چیدمان آزمایشگاهی ساخته شده (به صورت همفکری گروهی)
    • تکلیف:
      • آمادگی برای ارائه ی خلاصه تحقیقات و برنامه آینده (Scrum) در جلسه بعد در 5 دقیقه
      • انجام تکالیف طبق سایت مدیریت پروژه
      • مطالعه راهنمای 5: چیدمان آزمایش (پرسش کلاسی خواهیم داشت)

     

    جلسه 5

    قبل از کلاس:

    • پیگیری دانش آموزان قدیمی برای ارائه ی یک سوال از سال های قبل

    حین کلاس:

    • ارائه ی یکی از دانش آموزان قدیمی
    • پرسش کلاسی از راهنمای 5: چیدمان آزمایش
    • بررسی کیفیت چیدمان آزمایشگاهی ساخته شده (به صورت همفکری گروهی)
    • بررسی گزارش هفته قبل و جهت دهی برای ادامه تحقیق
    • تکلیف:
      • مطالعه راهنمای 6: داده گیری (پرسش کلاسی خواهیم داشت)
      • آمادگی برای ارائه ی خلاصه تحقیقات و برنامه آینده (Scrum) در جلسه بعد در 5 دقیقه
      • انجام تکالیف طبق سایت مدیریت پروژه از جمله:
        • تکمیل چیدمان برای اندازه گیری دقیق
        • اندازه گیری پارامترهای اولیه

     

    جلسه 6

    حین کلاس:

    • پرسش راهنمای 6: داده گیری
    • تیم بندی برای ثبت نام در مسابقه
    • ارائه های 5 دقیقه ای از پیشرفت کار و برنامه آینده (Scrum)
    • پیشبرد ساخت چیدمان و مطالعه گزارش ها توسط دبیر
    • تکلیف:
      • مطالعه راهنمای 7: ثبت داده در نرم افزار
      • مطالعه راهنمای 8: کشیدن نمودار با نرم افزار
      • ساخت یک تم مشترک برای پاورپوینت ها
      • انجام تکالیف طبق سایت مدیریت پروژه
      • شروع به ساخت پاورپوینت

     

    جلسه 7

    حین کلاس:

    • پرسش کلاسی از راهنمای 7 و 8
    • ارائه دانش آموزان
    • پیشبرد ساخت چیدمان و مطالعه گزارش ها توسط دبیر
    • تکلیف:
      • انجام تکالیف طبق سایت مدیریت پروژه
      • مطالعه راهنمای 9: ارائه

     

     

    جلسات بعدی

    قبل از کلاس:

    • بازخورد به مدرسه در مورد پیشرفت کلاس
    • درخواست کلاس جبرانی در صورت نیاز

    حین کلاس:

    • پیگیری ثبت نام مسابقه
    • ارائه دانش آموزان
    • پیشبرد ساخت چیدمان و مطالعه گزارش ها توسط دبیر
    • شبیه سازی مسابقه
    • تکلیف:
      • انجام تکالیف طبق سایت مدیریت پروژه

     



     

    "استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است."