مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

Iranian (Persian) Blog of The International Young Physicists' Tournament

مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

Iranian (Persian) Blog of The International Young Physicists' Tournament

مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

این وبلاگ برای گفتگوی فارسی زبانان در مورد سوالات مسابقه IYPT ایجاد شده است و هدف آن، ایجاد یک فضای کوچک برای هم اندیشی علمی، گسترش فرهنگ پژوهشی و استفاده از نظرات دانش آموزانی است که از نظر جغرافیایی با هم فاصله دارند.

در این وبلاگ هر سوال را در مطلبی جداگانه قرار دادم تا بتوان آن را مستقلا بررسی کرد. باعث افتخار خواهد بود اگر شما هم در قسمت "نظرات" دستاوردها و تفکرات خود را به اشتراک بگذارید (می توانید نام مدرسه و شهر خود را در انتهای متن بنویسید). امیدواریم دانش آموزان فعال و خلاق در درک مفاهیم مرتبط با هر مسئله به ما کمک کنند.

به دنبال پروژه های جالب در مبحثی خاص هستید؟ از بخش کلمات کلیدی کمک بگیرید.

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.

آخرین نظرات
معرفی مسابقات IYPT
محور اصلی این مسابقات 17 سوال است که هر سال توسط کمیته ی بین المللی از میان سوالاتی که توسط هر کسی ارسال شده است انتخاب می شود.این کمیته از کشور های مختلف می باشد و جلسه انتخاب سوال هر ساله در محل برگزاری مسابقات برگزار می شود. هر کشور یک نمایندگی مربوط به مسابقات دارد. این سوالات در سایت منتشر می شود و دانش آموزان یکسال فرصت دارند کار کنند و ارائه ای برای آنها آماده کنند. حل این سوالات به طور پژوهشی است، طوری که هیچ کدام جواب مشخصی ندارد و سوالات باز هستند، به این معنا که هیچوقت نمی توان ادعا کرد که سوالی حل شده و تمام شده. حل آنها مستلزم انجام آزمایشات فیزیکی و ارائه ی تئوری برای توجیه مشاهدات است، و تطبیق میان تئوری ها و مشاهدات باید نشان داده شود. نتیجه نهایتا در قالب ارائه ی presentation هایی است که دانش آموزان آماده می کنند و ارائه می دهند و تیم های دیگر آنها را در قالب مباحثات به چالش می کشند و بحث می کنند. داورها این فرایند مباحثه را زیر نظر می گیرند و نهایتا تیم ها را ارزیابی کرده و به درک آنها از فیزیک و کاری که انجام داده اند و کیفیت مباحثه نمره می دهند.

سوالات فیزیک هر سال زمینه های مختلف مانند مکانیک، الکتریسیته و مغناطیس، اپتیک، ترمودینامیک، سیالات، صوت و ... را شامل می شود و حل آنها می تواند در سطح بسیار بالای علمی انجام شود. معمولا حل به دانسته های دانش آموزان در سطح دبیرستان محدود نمی شود و این باعث می شود دانش آموزان بسیار فراتر از سطح درس های دبیرستان مطالعه کنند و کار خود را از نظر علمی غنی تر کنند. در این راستا سرپرست های تیم هم به دانش آموزان کمک می کنند.
نتیجه ی این پژوهش ها می تواند از سطح مسابقه فرا تر رفته و در صورت داشتن سطح بالا حتی در نشریات علمی منتشر شود. تعدادی از پروژه های فعلی در تعدادی از ژورنال های علمی توسط دانش آموزان به چاپ رسیده است. یکی دیگر از نکات در مورد این مسابقات برگزاری آن به صورت شفاهی و در قالب جلسات دفاع است زیرا علاوه بر افزایش مهارت ها و توانایی های علمی و پژوهشی دانش آموزان توانایی بیانی و قدرت ارائه هم در آنها بهبود می یابد. این توانایی کاربردی در کمتر مسابقه ی علمی مورد توجه قرار می گیرد. این مسابقات به زبان انگلیسی برگزار می شود.


قوانین مسابقه چگونه است؟

قوانین مسابقه ساده است، یک تیم به عنوان حریف (Opponent) انتخاب می شود که یک سوال را مشخص می کند و تیم ارائه دهنده (Reporter) بایستی نتایج تحقیقات خود روی آن سوال را روی پاورپوینت یا تخته توضیح دهد و در نهایت زمانی برای بحث بین ارائه دهنده و حریف اختصاص می یابد. پس از آن یک تیم دیگر به عنوان منتقد (reviewer) وظیفه دارد منصفانه در مورد کار دو تیم دیگر نظر دهد.

چند داور بر تمامی قسمت ها نظارت دارند و در نهایت هر کدام به هر سه تیم بر حسب کیفیت کارشان جداگانه امتیاز می دهند. این امتیاز عددی بین 1 تا 10 است.

پس از آن نقش تیم ها جا به جا می شود و این فرآیند تکرار شده و تمامی تیم ها نقش "ارائه دهنده"، "حریف" و "منتقد" را بازی می کنند. کل این روند یک "نبرد فیزیک" را تشکیل می دهد که به اختصار PF که مخفف Physics Fight است نامیده می شود. معمولا آرایش تیم ها طوری است که تمامی تیم ها در PF های متفاوت مقابل هم قرار گیرند. سپس امتیازات را جمع زده و سه تیم برتر، به PF نهایی راه پیدا می کنند و پس از آن بر حسب امتیاز، مقام های اول تا سوم نصیبشان می شود. 

قوانین و سوالات مسابقه، در مسابقات ملی و بین المللی یکسان است. هر دو مسابقه به زبان انگلیسی برگزار می شود. بنابراین توانایی صحبت به زبان انگلیسی در کسب امتیاز بیشتر، اثرگذار است. البته برخی مواقع اگر تعداد تیم های علاقمند به شرکت در مسابقه به زبان فارسی زیاد باشد، در مسابقات ملی بخش فارسی هم تشکیل می شود اما هیچ فردی از این بخش برای مسابقات بین المللی انتخاب نخواهد شد.




درباره من

این وبلاگ توسط محمدصادق فیض (فارغ التحصیل دکترای رشته فیزیک، دانشگاه صنعتی شریف) مدیریت می شود. می توانید از طریق ایمیل زیر با من در ارتباط باشید:


"استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است."