برخی مدارس به صورت سالانه برای ارائهی دستاوردهای دانشآموزان اقدام به برگزاری نمایشگاه مینمایند. این فرصتی است تا دانشآموزانِ فعال در زمینهی IYPT، با ارائهی سوالاتِ حل شده، کارِ خود را تبلیغ نمایند. برای ارائهی بهتر در چنین نمایشگاههایی خوب است نکات زیر را در نظر بگیریم:
پوستر
- خوب است پوستری جذاب از پروژهی خود چاپ کنیم. یک پوسترِ خوب علاوه بر داشتنِ اطلاعاتِ عمومی درموردِ پروژه، حاویِ جزئیاتِ علمی نیز هست، البته منظور جزئیاتِ خسته کننده نیست، بلکه مطالبی است که به فهمِ بهتر و عمیقترِ موضوع کمک کند.
- یادمان باشد حتماً در پوستر از عکسهای آزمایشهای خودمان استفاده کنیم. این کار اعتبارِ پوسترِ ما را بالا میبرد. بنابراین نیاز است تا عکسهایی جذاب از چیدمانِ آزمایشگاهیِ خودمان تهیه کنیم. عکسهایی که پدیده یا وسیلهی خاص ما را به خوبی نمایش دهد و فاقدِ حواشی و یا پسزمینهی نامربوط باشد.
- بایستی به اندازهی فونت دقت کنیم. فونتِ کوچک از دور خوانده نمیشود، فونت بسیار بزرگ نیز از زیبایی پوستر میکاهد.
- ضمناً از قرار دادنِ مطالبِ طولانی میپرهیزیم و سعی میکنیم در قالبِ نمودار، مفاهیم را انتقال دهیم. زیرا بازدید کنندگان، حوصله و وقتِ خواندنِ مطالبِ طولانی را ندارند.
بروشور
- مطالب طولانیتر و جزئیتر را میتوان در بروشور قرار داد. یادمان باشد که تنها مطالب مفید را در بروشور قرار دهیم و از قرار دادنِ مواردِ بسیار جزئی، بیربط و هجو و کپی کردنِ اطلاعاتی که در اینترنت وجود دارد، بپرهیزیم. یادمان باشد حتماً در بروشور عکسِ کارهای خودمان را قرار دهیم.
ارائه برای بازدید کنندگان
- بایستی کارمان را جذاب توضیح دهیم. یقیناً اگر ما خسته باشیم، از نظرِ مخاطب، کارِ ما نیز خسته کننده و بیمزه به نظر خواهد رسید.
- باید با انرژی و سرزنده باشیم، برای هیجانزده کردنِ مخاطب از قبل نقشه بریزیم و روی نکاتِ مهمِ کارمان تاکید کنیم. کارمان را به شیوهای مثبت تبلیغ کنیم و در جای مناسب از کلماتی مانند «جالب»، «عجیب»، «هیجان انگیز» و ... استفاده کنیم تا حسِ خوبِ خود را به مخاطب انتقال دهیم.
- میتوانیم با پرسشِ چند سوال، ذهنِ مخاطب را بیشتر با مسئله درگیر سازیم. البته منظور از پرسشِ سوال این نیست که منتظرِ جوابِ مخاطب بمانیم، هدف از این کار، القای حسِ تعامل در ذهنِ مخاطب است. خوب است سوالاتی بپرسیم که جوابش برای مخاطب بدیهی نیست، در این صورت او از توضیحات بعدیِ ما شگفتزده خواهد شد.
- در عین حال بایستی بتوانیم در مدت زمانِ کوتاه کارمان را توضیح دهیم، مثلا در حد 2 الی 3 دقیقه. چرا که معمولاً تمرکز افراد در زمانِ طولانیتر کم میشود و قسمتهای پایانی توضیحاتِ ما را نمیفهمند.
- در زمانِ ارائهی توضیحات سعی کنیم اطلاعاتِ کلی را به زبان ساده و عامیانه توضیح دهیم. نیازی نیست جزئیاتی که به دست آوردهایم را به رخِ مخاطب بکشیم اما خوب است تاکید کنیم که چه کارهایی را «خودمان» انجام دادهایم تا ارزشِ کارِ ما معلوم شود. مثلاً اینکه آیا از خودمان نظریهای داشتهایم؟ آیا آزمایشها را خودمان طراحی کردهایم؟ آیا مطالعهی خاصی داشتهایم؟ آیا روشِ هوشمندانه و خاصی برای آزمایش پیش گرفتهایم؟
- پس از توضیحاتِ ما، مخاطب اگر دوست داشته باشد، در موردِ جزئیاتِ مسئله که ناگفته مانده است، پرسوجو میکند. شروعِ پرسوجو به معنای جذاب بودنِ کارِ ما برای اوست، حال نوبتِ آن است که جزئیاتِ پیچیدهی کار را به رخ مخاطب بکشیم!
- در حینِ ارائهی ما، ممکن است مخاطب از خود حدسهایی بزند و یا حتی نظریهای اشتباه بدهد. بایستی به نظر او احترام بگذاریم و با توضیحِ نظریهی صحیح، سعی کنیم مسئله را روشن سازیم. باید از به کار بردن عباراتی چون «اشتباه گفتید» یا «نظریهی شما غلط است چون...» بپرهیزیم و بگذاریم او خود را در پاسخ به سوالِ ما سهیم بداند.
- ارائه میتواند به زبان انگلیسی یا فارسی باشد. مثلاً میتوانیم در ابتدا بپرسیم مخاطب دوست دارد ارائهمان را به کدام زبان بشنود؟ این کار نشان دهندهی تسلطِ ما به ارائه است.
آزمایش
- یادمان باشد حتماً برای مخاطب آزمایشِ مربوط به سوالمان را به صورت عملی نشان دهیم. ممکن است آزمایش از نظر ما تکراری و بیمزه باشد، اما برای مخاطب رمزآلود و جذاب خواهد بود. چرا که مانندِ ما درگیرِ جزئیاتِ مسئله نشده است.
- انجامِ آزمایش مانند انجامِ تردستی است، یعنی هرچقدر آزمایش تمیزتر اجرا شود، تاثیر گذارتر است. پس بایستی چیدمانِ خوبی به کار ببریم و حرفهای و کوتاه آزمایش کنیم.
- بهتر است قبل از برگزاریِ نمایشگاه، چیدمانِ خود را برای نمایشگاه آماده سازیم. یعنی سعی کنیم زیبایی ظاهری آن را افزایش دهیم، ادواتِ مورد نیاز را چک کنیم و تا حدِ امکان از ادوات و تکنولوژیِ پیشرفته برای انجام آزمایش بهره ببریم.
سخنِ آخر
غرفهی ما در نمایشگاه، قلمروِ ما برای ارزشگذاریِ زحماتِ ماست. پس بیایید اعتبارِ آن را حفظ کنیم، غرفه را ترک نکنیم و نگذاریم دیگر دوستانمان در مدرسه با شوخی و یا هر بهانهی دیگری، نظمِ غرفهمان را به هم بزنند.
مهم نیست که در ارزیابیِ نمایشگاه چه رتبهای را کسب میکنیم، ما به نمایشگاه به عنوان یک فرصتِ تبلیغِ هیجان انگیز نگاه میکنیم، نه تکلیف و نه مسابقه. ما در غرفهی IYPT، پرچمدارِ پژوهشِ حرفهای هستیم، نه رقیبِ کلاسهای پژوهشیِ معمولی. کارِ ما از جنسِ کارهای عادی نیست.
راستی یادمان باشد، روز نمایشگاه، حتماً نشانِ مخصوصِ IYPT را به لباسِ مدرسهی خود بزنیم تا همه بدانند:
ما با IYPT زندگی میکنیم.
شما بهترین هستید، ایمان داشته باشید...
- طبقه بندی: صفحات راهنما