مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

Iranian (Persian) Blog of The International Young Physicists' Tournament

مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

Iranian (Persian) Blog of The International Young Physicists' Tournament

مسابقات بین المللی فیزیک دانان جوان (IYPT)

این وبلاگ برای گفتگوی فارسی زبانان در مورد سوالات مسابقه IYPT ایجاد شده است و هدف آن، ایجاد یک فضای کوچک برای هم اندیشی علمی، گسترش فرهنگ پژوهشی و استفاده از نظرات دانش آموزانی است که از نظر جغرافیایی با هم فاصله دارند.

در این وبلاگ هر سوال را در مطلبی جداگانه قرار دادم تا بتوان آن را مستقلا بررسی کرد. باعث افتخار خواهد بود اگر شما هم در قسمت "نظرات" دستاوردها و تفکرات خود را به اشتراک بگذارید (می توانید نام مدرسه و شهر خود را در انتهای متن بنویسید). امیدواریم دانش آموزان فعال و خلاق در درک مفاهیم مرتبط با هر مسئله به ما کمک کنند.

به دنبال پروژه های جالب در مبحثی خاص هستید؟ از بخش کلمات کلیدی کمک بگیرید.

استفاده از مطالب این وبلاگ با ذکر منبع بلامانع است.

آخرین نظرات

5. Ultrahydrophobic Water

Set a dish filled with soapy water onto a loudspeaker or other vibrator. When it oscillates, it is possible to hold small droplets on its surface for a long time. Explain and investigate the phenomenon.

5. آب فرا آبگریز

یک ظرف حاوی آب صابون را روی یک بلندگو یا لرزاننده دیگری قرار دهید. وقتی که [آب] نوسان می کند، می شود قطرات کوچک را روی سطح آن برای مدت زمان طولانی نگاه داشت. این پدیده را توضیح داده و بررسی کنید.


نظرات (۹)

سلام
من اب و صابون رو ترکیب کردم ودر یک ظرف پلاستیکی نازک ریختم و بر روی بلندگو گذاشتم اما قطره روی ان حتی یک لحضه نمیاستد.ایا جایی از کارم اشکال دارد؟
پاسخ:
سلام
برای مشاهده اولیه ی این پدیده، نیمی از یک بطری نوشابه خانواده را با آب صابون پر کرده و از بیرون با دست (یا خط  کش) به جداره آن ضربه بزنید. اگر ضربات به اندازه کافی محکم باشند، قطرات را روی سطح آب خواهید دید. با این آزمایش مطمئن شوید که نسبت آب صابون مناسبی درست کرده اید و همچنین می توانید تصور مناسبی از شدت و فرکانس تحریک بلندگو پیدا کنید. سپس سعی کنید با بلندگو آزمایش را تکرار کنید. مطمئن شوید که ظرف حاوی آب صابون حرکت بلندگو را به درستی به محلول منتقل می کند (می توانید ظرف را به بلندگو بچسبانید).
در مورد این آزمایش نمی دانم که پارامترهای موثر بر طول عمر قطره چیست ولی به طور کلی برای ساخت محلول آب-صابون از آب مقطر استفاده می شود و ظروف مورد استفاده شسته می شوند. از فروبردن دست داخل محلول اجتناب کنید و برای نگه داری محلول از ظرف در بسته استفاده نمایید.
مقالات رفرنس کیت مربوط به این سوال: دانلود
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای دکتر.
ببخشید سوالم این بود که منظور این سوال دقیقا چیه؟ این که اگر در حالت نوسان، قطراتی رو روی سطح با قطره چکان قرار بدیم، در آن صورت با آب مخلوط نمیشن، یا این که اگر آب و صابون رو نوسان بدیم خود به خود قطراتی رو سطح تشکیل میشن؟

پاسخ:
سلام
هر دو حالت امکانپذیره. اگر دامنه زیاد باشه و فرکانس مناسب باشه، قطرات خود به خود از سطح اب خارج می شوند (به بیرون پرتاب می شوند)
  • سارا سید محمدی
  • برای باز کردن مقاله ها تو گوشی چه برنامه ای نیاز است؟
    پاسخ:
    برنامه ای که بتونه فرمت pdf یا احیانا Djvu رو بخونه
    سلام دوباره من هنوز متوجه نشدم منظور سوال دقیقن کدومه ؟کدومو باید بررسی کرد ؟
    پاسخ:
    سلام.هر دو حالت رو می تونید بررسی کنید. بستگی به عمق مطالعه و تحقیق شما داره
    ببخشید، دکتر، توی رفرنس ها درمورد پدیده ی تشکیل خود به خودی قطرات چیزی نیست و همش درمورد موندن قطرات انداخته شده رو سطح لرزانه.
    شما مقاله ای نمیتونید معرفی کنید درباره پدیده ی دوم؟
    پاسخ:
    سلام
    مراد سوال علت تشکیل خودبه خودی قطرات نیست. 
    علت ماندگاری مسئله اصلی مورد بحث است
    سلام  قطره رو اگر با قطره چکان روی سطح قرار بدیم قطره از اب و صابون باشه یا اب؟
    بعد حالا اگر با قطره چکان قرار ندیم خود مایع نوسان بدیم اب میاد بالا یا صابون دیگه هم قاطیشه ایا؟
    پاسخ:
    در مورد اول هر دو حالت امکانپذیره....این به شما بستگی داره که بخواید چه جنبه ای رو بررسی کنید ولی سوال تاکید خاصی رو اینکه چجوری قطره رو قرار بدیم (با قطره چکان یا توسط نوسان آب) نداره. بنابراین اینکه چه جنبه ای بررسی بشه بستگی به عمق تحقیقی داره که شما می خواید انجام بدید
    در مورد دوم، به نظر خودتون آیا امکانپذیره آب خالص از محلول آب و صابون بیرون بزنه؟؟؟
    اینکه گفته بررسی کنید چیشو بررسی کنیم؟؟؟
    پاسخ:
    یعنی سعی کنید پدیده رو ببینید، اثر متغیرهای مربوطه رو بررسی کنید و پارامترهای موثرتر رو شناسایی کرده و مقدار اثر هر کدوم رو مشخص کنید
    چرا جواب نمیدین
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی